Schadeherstelproces

Het schadeherstelproces bestaat uit acht stappen:

  1. Schademelding
    Wanneer u schade heeft kunt u telefonisch een afspraak maken. Tijdens deze afspraak zal een schade-expert/behandelaar de schade opnemen. Ook worden digitale foto’s van de schade gemaakt. Wij vragen u om tijdens deze afspraak uw rijbewijs, kentekenbewijs en groene kaart mee te nemen. Wij helpen u graag bij eventuele vragen over (het invullen van) het schadeformulier.
    De schade wordt in een rapport vastgelegd en wij vertellen u hoe lang de reparatie gaat duren en geven u een kostenindicatie. Daarna maken we –in overleg met u- een planning hoelang de reparatie gaat duren. Wij regelen, nadat u toestemming heeft gegeven, alles met uw verzekeringsmaatschappij.
  2. Demontage
    De volgende stap is het demonteren en eventueel vervangen van beschadigde onderdelen. Het vervangen van onderdelen gebeurt alleen met originele nieuwe onderdelen. Kunststof en aluminium onderdelen kunnen gerepareerd worden, zodat deze niet vervangen hoeven te worden.
  3. Plaatwerkerij
    Daarna wordt de carrosserie uitgedeukt of vervangen. Ook is het mogelijk om te restylen. Hierbij wordt uw voertuig uitgedeukt zonder dat er opnieuw gespoten hoeft te worden. Er wordt uitsluitend gewerkt met las- en puntlasapparatuur dat voldoet aan de eisen van Eurogarantlabel 2008.
  4. Voorbewerking
    Hierna wordt de auto voorbewerkt voor het spuiten. De te spuiten onderdelen worden geschuurd en ontvet, de delen die niet gespoten hoeven te worden, worden afgeplakt. Ook wordt het geschuurde deel voorzien van en roestwerende grondlak.
  5. Spuiterij
    De auto of auto-onderdelen wordt in een stofvrije spuitcabine voorzien van een laklaag. Deze lak wordt met behulp van een speciale verfmix-computer gemengd, zodat altijd de goede kleur lak wordt gebruikt.
    Hierna wordt de lak gedroogd onder de ideale temperatuur.
  6. Montage
    Wanneer de onderdelen gedroogd zijn moeten deze weer op de auto gemonteerd worden. Daarna wordt de elektronica gemonteerd en getest.
    Daarna krijgt de auto een technische eindcontrole waarbij bijvoorbeeld de wielophanging met computergestuurde apparatuur uitgelijnd wordt.
  7. Wassen
    De auto krijgt een grondige reiniging, vanbinnen en vanbuiten, zodat deze klaar is voor aflevering.
  8. Aflevering
    Zodra de auto klaar is, wordt contact met u opgenomen en kunt u hem ophalen. Hierbij krijgt u uitleg over de werkzaamheden die zijn verricht. Wanneer u gebruik hebt gemaakt van een leenauto levert u deze afgetankt in.
    Hierna ontvangt u een Focwa garantiebewijs van de vier jaar garantie op de reparatie.